{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.591 visninger | Oprettet:

Oktan 100 vs. Vpower 99 {{forumTopicSubject}}

I disse miljøtider, er vi jo stadig en del, som er petrolheads og bruger det benzin andre sparer.
Nu er OK jo kommet på banen med oktan 100, men er der mærkbar forskel kontra Shell's Vpower 99 ?
Jeg har endnu ikke selv prøvet endnu, men er sikker på andre petrolheads har, så kom gerne frem med for og imod (andre kalder det +/-).


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Oktan 100 vs. Vpower 99
  • #2   8. maj 2019 Følger lige med smiley

  • #4   8. maj 2019 kan jo være han får det i reklame øjemed fra ok.. Men spændede at han gør..
    svenskerne og tyskerne, har jo også højoktan, så der må jo være noget om det..
    men man skal jo nok køre på det i en periode, for at man kan mærke en forskel kontra 95 (hvem kører på 92 egentlig).


  • #5   8. maj 2019 V-Power er også (blevet) oktan 100.

    Det har været både 99 og 97 før.


  • #6   8. maj 2019 nå ok. vidste ikke det var blevet 100 også..
    har aldrig hørt om 97.
    tyskerne har 106, men har aldrig prøvet det selv..


  • #7   8. maj 2019 Ofelia:
    volumen er det samme (tæt på) og er dét din tankkapacitet regnes ud fra..
    Over tid, kan du måske nok mærke en effektforskel på 99/100 kontra 95, dog uden jeg skal kloge alt for meget i det (det overlader jeg til andre).
    Men om du kører længere på samme mængde, má du lade komme an på en prøve..


  • #8   8. maj 2019 For lavt oktantal medfører at blandingen antændes for tidligt, hvilket både slider på motoren og er ineffektivt. En gang i 90erne indførte man bankesensore, så bilen selv kan justere sig lidt ind i henhold til benzinen. De fleste biler er kørt ind til 95, men bevæger du dig op i klasserne med et par hundrede hk, så vil du kunne vinde en håndfuld ekstra hk, bare ved at vælge højere oktan.

    106 oktan er vist under race fuel kategorien og med den i forvejen sindssyge pris på oktan100, så tør jeg ikke tænke på hvad literprisen ville være herhjemme smiley


  • #10   8. maj 2019 Det var oktan 97, da jeg havde min gode, gamle Golf tilbage i 2009 eller der omkring. Det gik den godt på dengang.

  • #11   8. maj 2019 tog lige de tyske priser :

    profilbillede
  • #16   8. maj 2019 nye biler har banke sensor, så de regulere selv tændingen efter, hvor godt/dårligt benzinen er.

    men ved dårligere benzin, mister man power, og motoren drosles så den køre optimal på den benzin den nu køre med.

    så man lægger ikke mærke til at benzinen er ringer end andet.
    man kan måske måle sig frem.


  • #18   8. maj 2019 Jeg kørte med oktan 100 fra ok sidste sommer..
    konklusionen er. mindre støj fra ventiler samt lidt længe på literen. ca en lille km. samt jeg syntes den havede lidt bedre træk


  • #19   8. maj 2019 PS. Det er en e30 med et a og 325 top

  • #20   8. maj 2019 Som jeg kan læse mig til er der ikke additiver i OK's 100 oktan.
    Shell's V Power er 100 oktan med rensende additiver.

    Kører selv på shell Vpower 100.

    Har ikke bemærket nogen forskel i om jeg kører længere på literen, hvilken reelt også er ligegyldigt da merprisen ikke kan opveje dette.

    Der imod har jeg fået langt bedre træk, specielt under acceleration trækker den meget mere jævnt. Blev faktisk meget overrasket over hvor stor og mærkbar forskel der er i forhold til 95 oktan.

    Bilen er tunet til 240HK, det spiller naturligvis også en rolle.


  • #21   8. maj 2019 se det var sådanne indput jeg var på jagt efter..
    jeg kunne jo køre 2 tankfulde 99 og 2 tankfulde 95 og 2 tankfulde 100.. så må man jo kunne mærke en eller anden form for forskel..


  • #22   8. maj 2019 prøv det vil gerne hører resultatet. kunne være spændende

  • #23   8. maj 2019 min kadett er lettet tunet.
    den er højere komprimeret end standard.

    når/da jeg kørte 95, havde den tendens til tændings banken.

    nu køre jeg Wpower(gjort det i lang tid)
    og der tænding så banker den ikke.
    min motorstyring er fra 93.
    og køre uden bank sensor,

    jeg vil prøve 100 oktan fra ok,
    for og se om det virker.

    min bil, afslører det hurtig,, da den ikke selv kan justeres tænding


  • #24   9. maj 2019 Køre med vp100 og har gjort det længe, tror ikke i får ekstra hk ud af det, min bil er lavet til 98octan og bruger jeg 95 sviner det mine ventiler til hurtigt + jeg mister 20-40hk. bruger jeg 98+ beholder jeg mine hk. og motoren køre mere jevnt samt mindre sod koks på ventilerne. Har man en bil med direkte indsprøjtning er den mindre koks og sod en kæmpe bonus i længden.
    Men er på ingen måde expert på det her.


  • Claus N
    Claus N Tilmeldt:
    nov 2015

    Følger: 6 Svar: 4
    #25   15. maj 2019 Kører meget fra dk til østeuropa i en VW VENTO 2.0 lettere "tunet" med banan manifold og "fri afgang" i 2.5 tommer uden kat og uden diverse midt potter - kun en sportspot helt bagved.
    VW forskriver 95 Oktan som jeg har kørt på normalt - Nu tanker jeg så vidt muligt OK 100 eller samme hos andre selskaber, hvis muligt -
    Resultat efter mere end 10 ture - 1 tur = 2100 km er at meget bedre optræk, samt længere på literen - Bil står til ca 12 hos SKAT jeg kører i snit 16 km per liter Oktan 100 - Oktan 95 gav 14 til 15 km - Så jeg fortsætter med Oktan 100

    God sommer og god tur!


  • #26   5. jun 2019 Hvornår er din vw vento fra ?

  • Claus N
    Claus N Tilmeldt:
    nov 2015

    Følger: 6 Svar: 4
    #27   5. jun 2019 31 Maj 1996

Kommentér på:
Oktan 100 vs. Vpower 99

Annonce